Gästprofessor forskar om tillit och misstro i hemliga organisationer

Enligt forskning är tillit nödvändigt för att organisationer ska fungera. I sin forskning diskuterar gästprofessor Sabina Siebert från University of Glasgow och Barbara Czarniawska, professor och forskare vid GRI, frågan om misstro i organisationer och analyserar det mest extrema exemplet på en "misstroende" organisation - säkerhetstjänsten.

Misstro är avgörande för säkerhetstjänsters arbete. Men hur gör dessa organisationer för att skapa och upprätthålla misstro? Siebert och Czarniawska analyserar ting, regler och rutiner som säkerhetstjänster använder för att skapa misstro. Forskarna frågar sig också: skiljer sig dessa ting, regler och rutiner från de som används av andra "vanliga" organisationer?

Sabina Siebert är gästprofessor på Handelshögskolan och Gothenburg Research Institute. Den 25 oktober presenterar hon och Barbara Czarniawska sin forskning vid ett lunchseminarium.

Mer information om seminariet

Mer information om Sabina Siebert