Transparens ökade samarbetet mellan företag i klädbranschen

Intresse för hållbarhetsfrågor och rättviseperspektiv gjorde att Gabriella Wulff valde att studera det svenska jeansföretaget Nudie. När hon började sin studie annonserade företaget en ny vision om att de skulle bli det mest transparenta företaget i världen.

Gabriella Wulff börjar på Gothenburg Reserach Institute (GRI) som forskare i september. I somras disputerade hon vid Företagsekonomiska institutionen vid Handelshögskolan.

Transparens eller insyn handlar om hur öppna företag är mot externa intressenter. I tidigare forskning har man på olika sätt försökt mäta företags transparens. Gabriella Wulff har i sin avhandling i stället fokuserat på vad transparens innebär för företag och vill med det ge en mer nyanserad bild av vad företag visar och gör när de säger sig vara transparenta.

-Det Nudie gjorde var att de öppet visade vilka leverantörer man handlade från och de resultat, både bra och dåliga, som leverantörerna fått på inspektioner som gjorts om exempelvis arbetsförhållanden. Det var nytt för branschen, berättar Gabriella.

I studien kommer det fram att företaget gör vissa val i vad som kommer med i den information som visas utåt och en del försvinner också på vägen i arbetet med transparensen.

-Jag fann tre typer av val eller redigeringar som görs längs med vägen: pragmatiska, skyddande och kontextuella redigeringar.

Läs hela intervjun med Gabriella Wulff på Handelshögskolans webbplats.

Om avhandlingen
Gabriella Wulff disputerade på avhandlingen ”Behind the Scenes of Transparency – A Study of a Swedish Denim Company den 10 juni 2019.

För mer information kontakta Gabriella Wulff
e-post gabriella.wulff@handels.gu.se, telefon 031-786 1469