Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Ny rapport om konsumtionens digitalisering

    [2019-02-14] Digital teknik håller radikalt på att förändra vår konsumtionskultur. Appar, QR-koder och ständigt mer avancerade mobiltelefoner, samt de digitala spår användningen av dem lämnar efter sig skapar nya konsumtionsmönster. De omformar även vilka vi är som konsumenter. I forskningsprojektet Digcon ¿ Digitaliseringen av konsumtionskulturen, har forskare undersökt den här utvecklingen. I den nya rapporten Hur konsumtionen digitaliseras har vi samlat populärvetenskapliga texter från projektet.

  • Hur kan nya sätt att distribuera mat bidra till ökad hållbarhet?

    [2019-01-30] I digitaliseringens spår har en mängd nya initiativ för matdistribution uppstått. Till exempel appar för matdelning, olika typer av hemlevererade matkassar, kollektiva inköpsformer och online-marknader för lokalt producerad mat. Många av de nya plattformarna fokuserar på hållbarhet. Men bidrar de till ökad hållbarhet i hushållen? I så fall hur då? Forskarna i det nya projektet Plateforms på Centrum för konsumtionsvetenskap söker svar på de frågorna.

  • Misstrons roll i organisationer underskattas

    [2019-01-24] Inom organisationsforskning anses tillit ha stor betydelse för hur organisationer fungerar. Men har misstrons roll underskattats? Barbara Czarniawska och Sabina Siebert har studerat misstrons artefakter på tre spionmuseer runt om i världen och visar i sin studie att misstro spelar en stor roll även i vanliga organisationer.

  • Second hand-köp och reparationer minskade under 2017

    [2018-12-19] Den nedåtgående trenden i reparationer och renovering av produkter fortsatte under 2017 efter en tillfällig uppgång under 2016. I genomsnitt lägger den svenska konsumenten knappt 60 kronor per år på renovering av hemelektronik och datorer, möbler, skor och hushållsapparater. Även antalet gånger genomsnittskonsumenten köpte second-hand minskade under 2017 jämfört med 2016. Det visar statistik sammanställd i Konsumtionsrapporten 2018 som släpps på torsdag den 20 december.

  • Svenska konsumenter underskattar sin konsumtion

    [2018-12-19] Svenska konsumenter verkar bli sämre på att uppskatta storleken på sin konsumtion. Sedan 2015 har gapet mellan den upplevda och den faktiska konsumtionen ökat betydligt, visar statistik ur Konsumtionsrapporten 2018.

Fler nyheter

Sidansvarig: Henric Karlsson|Sidan uppdaterades: 2011-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?