Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Ny rapport om konsumtionens digitalisering

    [2019-02-14] Digital teknik håller radikalt på att förändra vår konsumtionskultur. Appar, QR-koder och ständigt mer avancerade mobiltelefoner, samt de digitala spår användningen av dem lämnar efter sig skapar nya konsumtionsmönster. De omformar även vilka vi är som konsumenter. I forskningsprojektet Digcon ¿ Digitaliseringen av konsumtionskulturen, har forskare undersökt den här utvecklingen. I den nya rapporten Hur konsumtionen digitaliseras har vi samlat populärvetenskapliga texter från projektet.

  • Hur kan nya sätt att distribuera mat bidra till ökad hållbarhet?

    [2019-01-30] I digitaliseringens spår har en mängd nya initiativ för matdistribution uppstått. Till exempel appar för matdelning, olika typer av hemlevererade matkassar, kollektiva inköpsformer och online-marknader för lokalt producerad mat. Många av de nya plattformarna fokuserar på hållbarhet. Men bidrar de till ökad hållbarhet i hushållen? I så fall hur då? Forskarna i det nya projektet Plateforms på Centrum för konsumtionsvetenskap söker svar på de frågorna.

  • Misstrons roll i organisationer underskattas

    [2019-01-24] Inom organisationsforskning anses tillit ha stor betydelse för hur organisationer fungerar. Men har misstrons roll underskattats? Barbara Czarniawska och Sabina Siebert har studerat misstrons artefakter på tre spionmuseer runt om i världen och visar i sin studie att misstro spelar en stor roll även i vanliga organisationer.

  • Svenska konsumenter underskattar sin konsumtion

    [2018-12-19] Svenska konsumenter verkar bli sämre på att uppskatta storleken på sin konsumtion. Sedan 2015 har gapet mellan den upplevda och den faktiska konsumtionen ökat betydligt, visar statistik ur Konsumtionsrapporten 2018.

  • Second hand-köp och reparationer minskade under 2017

    [2018-12-19] Den nedåtgående trenden i reparationer och renovering av produkter fortsatte under 2017 efter en tillfällig uppgång under 2016. I genomsnitt lägger den svenska konsumenten knappt 60 kronor per år på renovering av hemelektronik och datorer, möbler, skor och hushållsapparater. Även antalet gånger genomsnittskonsumenten köpte second-hand minskade under 2017 jämfört med 2016. Det visar statistik sammanställd i Konsumtionsrapporten 2018 som släpps på torsdag den 20 december.

Fler nyheter

Sidansvarig: Henric Karlsson|Sidan uppdaterades: 2011-07-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?