none

Hur ska detaljhandeln komma ur loopen med ständiga reor och kampanjer?

Idag är det Black Friday och inom detaljhandeln ställer sig nog många just den frågan. Gabriella Wulff är forskare vid Gothenburg Research Institute och har precis startat ett nytt forskningsprojekt som handlar om hur detaljhandeln ska bryta mönstret med de ständiga kampanjerna och reorna.

- Syftet med min forskning är att se hur detaljhandeln kan fortsätta att vara lönsam, förklarar hon.

– Syftet med min forskning är att se hur detaljhandeln kan fortsätta att vara lönsam, förklarar hon.

Trots att hon bara är i början av sin forskning kring realisationer så ser hon flera risker med det här beteendet.

Kundernas förtroende

– Vad är det som säger att de ordinarie priserna är korrekta, när en så stor andel av volymerna reas? En stor risk är att företagen tappar kundernas förtroende med det här beteendet.

De senaste åren har allt fler butiker allt oftare börjat ha reor. Det är mid-season sale, Singles- day, Cyber Monday och nu Black Friday. Dessutom erbjuder många butiker erbjudanden och reor för den som blir medlem. Och det är inte bara klädbutiker utan även hemelektronik och butiker med produkter för barn som hakat på den här trenden.

Hur ska du gå till väga?

– Först har jag tänkt att försöka ta reda på de underliggande orsakerna till att det blivit så här med ständiga reor. Vad beror det på egentligen? Har branschen svårt att anpassa utbudet efter kundernas verkliga behov?

Andra frågor som du tycker är intressanta?

– Jag vill ta reda på mer om vilka konsekvenserna detta får för företagen. Dessutom tror jag att det finns en risk för hela samhället med ständiga reor och kampanjer. Om kunderna börjar betrakta rea-priset som ordinarie pris, då får butikerna mindre marginaler och kan bli tvingade till personalnedskärningar.

Vad kommer du mer titta på?

– Ett sidospår kan bli att även titta på företag som går mot strömmen för att se hur de gör för att bygga positiva relationer till sina kunder. Sedan kommer jag även titta på de mottrender som finns som secondhandförsäljning, utlåning av kläder, abonnemang på kläder och att kartlägga sin konsumtion i linje med till exempel Marie Kondo.

Hur tycker du själv att man ska förhålla sig till Black Friday? Har du några tips?

– Först och främst så tror jag man ska vara försiktig med att tro att man sparar pengar under Black Friday. Som kund är det bra att ställa sig frågande till hur det kommer sig att produkten är nedsatt- är det en produkt av sämre kvalité, som utgått ur sortiment eller kan det finnas andra anledningar till det nedsatta priset? Behåll lugnet och jämför specifikationer på samma sätt som du normalt sett skulle gjort.

– Sedan tycker jag att det är viktigt att man inte stirrar sig blind på priset. Vad är det egentligen jag behöver? Försök att kartlägga dina behov av nya prylar. Är det flera saker du anser dig behöva, kanske detta är ett tillfälle att införskaffa dig en pryl och nästa gång en annan. Det är lätt att dras med i en köphysteri, men det kommer fler chanser att köpa varor till nedsatta priser!

Några tips till den som känner tveksamhet mot Black Friday ?

– Utöver det kan man kika på alternativa, mer hållbara, lösningar. Dels kan man delta i proteströrelser såsom Enköpfri dag. En annan motrörelse som kommit på senare år är ”White Monday”, som syftar till att främja cirkulära affärsmodeller, som en alternativ lösning till dagens konsumtion och överkonsumtion. Bland annat lyfter man fram secondhand försäljning, uthyrnings- och reparationsverksamheter.

Fakta

Gabriella Wulff disputerade i våras vid Handelshögskolan i Göteborg. Hennes avhandlingen ”Behind the Scenes of Transparency” handlar om hur företag integrerar hållbarhetsfrågor i sin affärsidé. Nu har hon fått ett post-doc stipendium från Handelsrådet under två år för att forska kring hur detaljhandeln ska bryta mönstret med ständiga reor och hitta nya sätt att skapa lönsamhet.

Kontakt:

Gabriella Wulff, gabriella.wulff@handels.gu.se