none

Konsumtionsforskning signerad Professor Helene Brembeck

Ämnet ”konsumtion” har kanske aldrig varit så aktuellt som nu. Under många år har Helene Brembeck, professor vid Göteborgs universitet, arbetat med att utveckla forskningen om konsumtionskultur i Sverige.

Nu ordnar Centrum för Konsumtionsforskning ett större seminarium med ledande konsumtionsforskare från hela norden.

Fokus för seminariet är en nyutkommen bok som har sin utgångspunkt från Helenes mångåriga forskning. Bokens titeln är: ”Konsumtionskultur: Innebörder och praktiker”.

Bland föreläsarna finns Eivind Jacobsen, Instituttdirektør SIFO, OsloMet – storbyuniversitetet, Professor Mika Pantzar, Consumer Research Centre, University of Helsinki och Karin Salomonsson, Lunds universitet.

Tre frågor till Helene Brembeck, professor i etnologi, som varit verksam vid Göteborgs universitet sedan 1984 och nu går i pension.

Vad har du forskat om?

– Jag började forska om barn och familj i konsumtionssamhället, men som professor vid ett tvärvetenskapligt forskningscentrum blir man involverad i många olika forskningsfält. Jag har till exempel forskat mycket om mat och ätande, om hållbar stadsutveckling och om secondhandkonsumtion och överflödshantering. Men hela tiden har jag försökt hålla fast vid min huvudinriktning och vinklat frågeställningarna så att de passar mig. Jag har forskat om barnmat, om fredagsmys och om hur föräldrar hanterar överflöd av prylar i hemmet.

Vad är det sista du gjort?

– I det senaste helt nya projekt jag sysslat med återvände jag till mitt intresse för konsumtion och familj och studerade mor och farföräldrars konsumtion åt och tillsammans med sina barnbarn. Det var ett nordiskt nätverk finansierat av Danmarks forskningsråd och för mig som mormor var det roligt att diskutera ”barnbarnskonsumtion” tillsammans med nordiska forskare. Specifikt studerade jag ”barnbarnsresor” där mor och farföräldrar åker på resa tillsammans med barnbarnen

Slutar du helt på Göteborgs universitet nu eller kommer du fortsätta vara verksam?

– Jag kommer inte längre att vara anställd vid GU, men fortsätta med forskning som hobby, tex skriva utlåtanden, recensioner och kanske en och annan artikel, så från forskning och vetenskap som yrke till forskning och vetenskap som nöje när jag vill och har lust - ett verkligt lyxliv alltså.

På Centrum för Konsumtionsforsknings webb kan du läsa mer om programmet för seminariet den 22 november.

Text: Cecilia Sjöberg

Foto: Mostphotos och Gothenburg Research Institute