Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny rapport om konsumtionens digitalisering

Nyhet: 2019-02-11

Digital teknik håller radikalt på att förändra vår konsumtionskultur. Appar, QR-koder och ständigt mer avancerade mobiltelefoner, samt de digitala spår användningen av dem lämnar efter sig skapar nya konsumtionsmönster. De omformar även vilka vi är som konsumenter. I forskningsprojektet Digcon – Digitaliseringen av konsumtionskulturen, har forskare undersökt den här utvecklingen. I den nya rapporten Hur konsumtionen digitaliseras har vi samlat populärvetenskapliga texter från projektet.

Frågor som de olika texterna tar upp är: Vilka betydelser har digitala verktyg och apparater i människors vardagsliv och hur förändrar de konsumtionsmönster? Hur påverkar digitaliseringen vad det innebär att vara konsument och hur en konsument uppfattas vara. Hur omformas förståelser av kön, till exempel genom uppkomsten av modebloggar och modeappar? Vilka möjligheter till etisk konsumtion skapas genom digital teknik och vilken etik är det som skapas?

Digcon bedrivs vid Centrum för konsumtionsvetenskap och Centre for retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan i Stockholm och Université Tolouse II, Frankrike.

Ladda ner hela rapporten.
 

 

AV:

Artikeln publicerades först på: cfk.handels.gu.se

Sidansvarig: Henric Karlsson|Sidan uppdaterades: 2015-05-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gri.gu.se/aktuellt/nyheter/n//ny-rapport-om-konsumtionens-digitalisering.cid1616594
Utskriftsdatum: 2019-08-18